Marbitz.com


Beyond Reason

Are we meant to understand everything we do?


What are chukim? Rashi, as we will soon see, wrote that they are "royal decrees" with "no reason." But is it possible that God would give His people laws with no reason (beyond their value as expressions of blind loyalty)? Let's examine the evidence.

Here's the Torah passage where we'll begin: And here's what Rashi wrote: And this is the passage from the Talmud (Yoma 67b) on which Rashi's comments seem to be based: Rabbi Moshe ben Nachman (Ramban) challenges the connection between Yoma 67b and Rashi's comments to the Torah: since the Talmud lists only one of the three commandments from Lev. 19:19, the other two would seem to be of a different status. How then could Rashi have lumped all three together in declaring them all "royal decrees...without reason": Ramban therefore broadens the definition of "statute" to mean any commandment whose purpose is not easily appreciated by relatively uneducated individuals. He thus implies that it is through using this "new" definition that Rashi correctly includes the three commandments from our verse among all subtle or complex Torah laws: There is, however, another Talmudic passage (Brachos 33b) that appears not only to suggest that God's statutes have no reason, but that this is true of every single one of His commandments! Ramban (Deut. 22:6) quoted Rambam (Moshe ben Maimon) and his approach to the problem: Ramban himself, while clearly accepting Rambam's general methodology for understanding commandments, felt that it was unnecessary to restrict oneself to one particular side of a Talmudic debate. In fact, there was no debate! All of our sages, maintained Ramban, would definitely agree that we should adapt our Torah observance to the results of the philosophical quest for meaning. The Talmudic passage at hand (and a number of others like it) dealt with a particular theological problem:

מקורות:
ויקרא יט
יט אֶת-חֻקֹּתַי תִּשְׁמֹרוּ בְּהֶמְתְּךָ לֹא-תַרְבִּיעַ כִּלְאַיִם שָׂדְךָ לֹא-תִזְרַע כִּלְאָיִם וּבֶגֶד כִּלְאַיִם שַׁעַטְנֵז לֹא יַעֲלֶה עָלֶיךָ

רש"י
ואלו הן בהמתך לא תרביע כלאים וגו', חוקים אלו גזרות מלך שאין טעם לדבר

יומא סז
ת"ר את משפטי תעשו דברים שאלמלא (לא) נכתבו דין הוא שיכתבו ואלו הן עבודת כוכבים וגלוי עריות ושפיכות דמים וגזל וברכת השם את חוקותי תשמרו דברים שהשטן משיב עליהן ואלו הן אכילת חזיר ולבישת שעטנז וחליצת יבמה וטהרת מצורע ושעיר המשתלח ושמא תאמר מעשה תוהו הם ת"ל אני ה' אני ה' חקקתיו ואין לך רשות להרהר בהן

רמב"ן
ולא הזכירו רבותינו שיהיה הטעם נעלם ושיהיו יצר הרע ואומות העולם משיבים עליהם, אלא בלבישת שעטנז, לא בכלאי הבהמה.
ואין הכוונה בהם שתהיה גזרת מלך מלכי המלכים בשום מקום בלא טעם, כי כל אמרת אלוה צרופה (משלי ל ה), רק החוקים הם גזירת המלך אשר יחוק במלכותו בלי שיגלה תועלתם לעם, ואין העם נהנים בהם אבל מהרהרין אחריהם בלבם ומקבלים אותם ליראת המלכות, וכן חוקי הקב"ה הם הסודות אשר לו בתורה שאין העם במחשבתם נהנים בהם כמשפטים, אבל כולם בטעם נכון ותועלת שלימה.

ברכות לג
מתני' האומר על קן צפור יגיעו רחמיך ועל טוב יזכר שמך מודים מודים משתקין אותו...גמרא: על קן צפור יגיעו רחמיך מ"ט פליגי בה תרי אמוראי במערבא רבי יוסי בר אבין ורבי יוסי בר זבידא חד אמר מפני שמטיל קנאה במעשה בראשית וחד אמר מפני שעושה מדותיו של הקדוש ברוך הוא רחמים ואינן אלא גזרות

רמב"ן לדברים כב:ו (בענין שלוח הקן)
ואמר הרב ואל תשיב עלי ממאמר החכמים (ברכות לג ב): האומר על קן צפור יגיעו רחמיך, כי זו אחת משתי סברות, סברת מי שיראה כי אין טעם למצות אלא חפץ הבורא, ואנחנו מחזיקים בסברא השניה שיהיה בכל המצות טעם...
הנה בארו שאין מניעות טעמי תורה ממנו אלא עיוורון בשכלנו, ושכבר נתגלה טעם החמורה שבהם לחכמי ישראל, וכאלה רבות בדבריהם, ובתורה ובמקרא דברים רבים מודיעין כן, והרב הזכיר מהן אבל אלו ההגדות אשר נתקשו על הרב, כפי דעתי עניין אחר להם, שרצו לומר שאין התועלת במצות להקב"ה בעצמו יתעלה, אבל התועלת באדם עצמו למנוע ממנו נזק או אמונה רעה או מידה מגונה, או לזכור הנסים ונפלאות הבורא יתברך ולדעת את השם. וזהו "לצרף בהן", שיהיו ככסף צרוף, כי הצורף הכסף אין מעשהו בלא טעם, אבל להוציא ממנו כל סיג, וכן המצות להוציא מלבנו כל אמונה רעה ולהודיענו האמת ולזוכרו תמיד
ולשון זו האגדה עצמה הוזכרה בילמדנו (תנחומא שמיני ח):
בפרשת זאת החיה, וכי מה איכפת לו להקב"ה בין שוחט בהמה ואוכל או נוחר ואוכל כלום אתה מועילו או כלום אתה מזיקו?!
או מה איכפת לו בין אוכל טהורות או אוכל טמאות?!
אם חכמת חכמת לך (משלי ט יב), הא לא נתנו המצות אלא לצרף את הבריות, שנאמר (תהלים יב ז): אמרות ה' אמרות טהורות, ונאמר כל אמרת אלוה צרופה, למה? שיהא מגין עליך
...וכן מה שאמרו (ברכות לג ב): לפי שעושה מידותיו של הקב"ה רחמים ואינן אלא גזרות, לומר שלא חס האל על קן צפור ולא הגיעו רחמיו על אותו ואת בנו, שאין רחמיו מגיעין בבעלי הנפש הבהמית למנוע אותנו מלעשות בהם צרכנו, שאם כן היה אוסר השחיטה, אבל טעם המניעה ללמד אותנו מדת הרחמנות ושלא נתאכזר. כי האכזריות תתפשט בנפש האדם, כידוע בטבחים שוחטי השורים הגדולים והחמורים שהם אנשי דמים זובחי אדם אכזרים מאד